Interprofessioneel opleiden
Interprofessioneel opleiden is onderwijs waarbij verschillende zorgprofessionals (denk aan verpleegkundigen, paramedici, aios en artsen) interactief met, van en over elkaar leren en samenwerken rondom een gemeenschappelijk en geïntegreerd behandelplan voor patiënten. Het uiteindelijke doel is nog beter te leren samenwerken, wat uiteindelijk ten goede komt aan de kwaliteit van zorg en de patiënt.
De zorg wordt steeds complexer en superspecialisaties nemen toe. Goed leren samenwerken vanuit verschillende vakgebieden is cruciaal in de zorg, maar vindt nog onvoldoende plaats in de praktijk. Interprofessioneel opleiden kan een belangrijke bijdrage leveren aan een betere samenwerking en werkplezier, en daardoor betere zorg.
Project Interprofessioneel Opleiden
De focus van het project ligt op de samenwerking tussen verpleegkundigen (in opleiding), verpleegkundig specialisten (in opleiding), aiossen en hun opleiders. In dit project genereren we nieuwe inzichten in de aanpak van interprofessioneel leren op de werkplek en delen umc’s hun ervaringen met interprofessioneel opleiden. Deze ervaringen worden uiteindelijk doorvertaald naar een handreiking die zorgbreed gebruikt kan worden om interprofessioneel opleiden te integreren in de umc’s en daarbuiten. Er wordt daarbij specifiek gekeken naar de volgende aandachtsgebieden: opleidingen (structuur), cultuur, werkplek en implementatie. Zodra de handreiking gereed is, wordt deze gepubliceerd op deze pagina.
Het College Toekomstbestendige Zorg (CTZ) en College Medische Vervolgopleidingen (CMV) startten in 2024 het project Interprofessioneel Opleiden. De projectwerkgroep bestaat uit professionals met diverse achtergronden binnen verpleegkunde, medisch specialismen en Human Resources (HR) zodat vanaf de start interprofessionele samenwerking plaatsvindt, en alle perspectieven worden vertegenwoordigd. Rien de Vos, hoogleraar onderwijs en opleidingen aan Amsterdam UMC, is de voorzitter van de werkgroep, Frederique Oud de vicevoorzitter. De stuurgroep wordt gevormd door de voorzitters van het College Toekomstbestendige Zorg (Hester Vermeulen, Radboudumc) en College Medische Vervolgopleidingen (Jacqueline de Graaf, Radboudumc) van UMCNL.
De werkgroep bestaat uit:
- Rien de Vos (Amsterdam UMC) – Hoogleraar onderwijs en opleidingen (interprofessionele zorg), voorzitter werkgroep
- Frederike Oud (UMC Utrecht) – Educational Innovator interprofessioneel opleiden en samenwerken, klinisch geriater, vicevoorzitter werkgroep
- Marjan van den Berg (UMCG) – Adviseur Toekomstbestendige Ontwikkeling en Professionalisering Verpleegkunde
- Tessa Bienfait (Erasmus MC) – Arts-onderzoeker
- Héleen Helmholt (UMCG) – Verpleegkundig opleider dwarsverband patiëntenzorg, Regieverpleegkundige O&O Obstetrie, Coördinator IPE-unit
- Liza Lima Setyawan (LUMC) – verpleegkundig specialist AGZ, praktijkopleider verpleegkundig specialist LUMC, docent Rolontwikkeling & Praktijkleren aan de MANP op hogeschool Leiden
- Walther van Mook (MUMC+) – directeur Academie MVO, Maastricht UMC+, lid College Medische Vervolgopleidingen UMCNL
- Jan-Jaap Reinders (UMCG) – Arbeids- en organisatiepsycholoog, Onderzoeker interprofessionele identiteit en samenwerking
- Abbey Schepers (LUMC) – chirurg, COC-vz, lid College Medische vervolgopleidingen UMCNL
- Saskia Tak (Erasmus MC) – aios Radiotherapie
- Marco Versluis (UMCG) – gynaecoloog, kwartiermaker Interprofessioneel Onderwijs, geneeskundeopleiding
- Saskia Weldam (UMC Utrecht) – manager zorgopleidingen (verpleegkunde (vervolg)opleidingen)