Ga naar de inhoud

Over het UMCNL-bureau

UMCNL is de koepelorganisatie van de umc’s. Binnen UMCNL werken de umc’s aan gezamenlijke programma’s. UMCNL is namens de umc’s actief binnen verschillende regionale, landelijke en internationale samenwerkingsverbanden en neemt daarbij een coördinerende rol op zich. Richting de politiek behartigt UMCNL de belangen van de umc’s.  

UMCNL spreekt namens de zeven umc’s met één stem richting de overheid en (inter)nationale organisaties binnen de zorg, de wetenschap en andere sectoren. Verder heeft UMCNL een coördinerende rol bij het opstellen van richtlijnen en afspraken binnen de verschillende projecten en programma’s die lopen binnen de UMCNL-commissies en andere werkgroepen. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor de cao van alle umc-medewerkers. 

Werken bij UMCNL 

Werken bij UMCNL betekent afwisselend en boeiend werk, waarbij je elke dag bijdraagt aan een gezonde samenleving. Het UMCNL-bureau ondersteunt en adviseert de umc’s op tal van grote projecten. Denk daarbij aan thema’s als duurzaamheid, efficiënter werken in de zorg, onderwijs, arbeidsmarkt, en nog veel meer.  

Wij voeren deze taken uit met ruim veertig bevlogen collega’s op ons kantoor aan de Oudlaan in Utrecht.  

Vacatures

Ben jij een resultaatgerichte PMO’er met een hart voor de zorg van morgen? Zoek je een informele en ambitieuze werkomgeving waarin je meedenkt over vraagstukken in de zorg, onderzoek en onderwijs? Heb je interesse in de politiek? Dan ben jij de energieke en enthousiaste collega die wij zoeken. Ontdek hoe jij een sleutelfunctie kunt vervullen! 

Wie zijn wij?  

UMCNL is de brancheorganisatie van de Nederlandse universitair medische centra en de werkgeversorganisatie van de ruim 80.000 mensen die daar werkzaam zijn. UMCNL ondersteunt de zeven umc’s in het realiseren van hun maatschappelijke opgave. Bij het UMCNL-bureau in Utrecht werken zo’n 50 bevlogen collega’s. De organisatie bestaat uit een vijftal teams: Support, Mens & Organisatie (M&O), Kerntaken, Strategie & Public Affairs (SPA) en Communicatie. Je werkt vanuit je thuisbasis Team Support vooral voor Team SPA, maar ook bureaubreed.  

Wat ga je doen?  

Als PMO’er ga je een veelzijdige rol uitvoeren, waarbij je een belangrijke schakel bent in de ondersteuning van de gedreven programmamanagers en (beleids)adviseurs bij de uitvoering van impactvolle, integrale programma’s en projecten in de zorg. Ook ondersteun je ons Public Affairs-team, werk je aan bureaubrede projecten als het maken en monitoren van een jaarplan en ondersteun je bij de herziening van het functiewaarderingssysteem van de umc’s.  

Jij ondersteunt bij de coördinatie en planning, bewaakt het overzicht en de projectvoortgang van de diverse projecten. Daarnaast heb je oog voor procesoptimalisatie en zorg je ervoor dat informatiestromen binnen de projecten optimaal verlopen. Met jouw politieke affiniteit volg je debatten en help je bij het verzenden van Kamerbrieven.  

Tevens organiseer jij bijeenkomsten, vergaderingen en congressen en je zorgt ervoor dat dankzij jouw voorbereiding agenda’s, vergaderstukken en presentaties in orde zijn. Als organisatietalent draai je je hand niet om voor het maken van complexe bestuurlijke afspraken. Kortom je bent een onmisbare spin in het web.  

Wat breng je mee  

  • Je herkent jezelf in de eigenschappen: proactief, gedreven, flexibel en verbindend. 
  • Je bent altijd op zoek naar manieren waarop het beter kan en vindt het leuk om je verder te ontwikkelen. 
  • Je hebt affiniteit met het werkterrein van de umc’s en bent geïnteresseerd in thema’s als public affairs, duurzaamheid en preventie.   
  • Je hebt een uitstekende kennis van de Nederlandse taal, Office 365 en hebt affiniteit met ICT.  
  • Hbo-denk- en werkniveau en een afgeronde opleiding op het gebied van projectondersteuning of bereid deze te volgen.  
  • Je kunt processen coördineren, verbanden leggen en consequenties, belangen en prioriteiten daarbij afwegen. 
  • Je houdt van een dynamische omgeving.  

Wat bieden wij jou? 

  • Uitstekende primaire (afhankelijk van ervaring en opleiding salarisschaal 8, minimaal €3430, – maximaal €4562,- cao umc’s bij 36 uur) en secundaire arbeidsvoorwaarden, 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering van 8,3%. Daarnaast kennen we voor de medewerkers een gunstige premieverdeling voor de pensioenopbouw (werkgever versus werknemer is respectievelijk 70%-30%).  
  • Ruimte voor groei en budget voor professionele ontwikkeling. 
  • Een warme, informele werksfeer.  
  • Een kleine organisatie met gedreven, collegiale professionals.  
  • Waardering voor eigen inbreng en initiatief bij het uitwerken van ideeën. 
  • Een aanstelling voor 32-36 uur per week. Een dag in de week thuiswerken is mogelijk.  
  • In eerste instantie een aanstelling voor een jaar, met uitzicht op een aanstelling voor onbepaalde tijd. 

Meer weten of solliciteren? 

Geïnteresseerd in deze mooie kans? Solliciteer dan vandaag nog. Voor informatie over de functie kun je contact opnemen met Rozemarijn Schalkx, bestuurssecretaris via rozemarijn.schalkx@umcnl.nl (opent in nieuw tabblad). Graag ontvangen we je sollicitatie voor 24 november 2025 via hetzelfde mailadres. De eerste ronde gesprekken staat gepland voor woensdag 3 december. 

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.  

Download de vacaturetekst

Ben jij klaar om je loopbaan te starten op het snijvlak van beleid en zorg? Ontdek hoe jij als trainee beleidsadviseur bij UMCNL impact kunt maken op de gezondheid van morgen.

Het traineeship

Als trainee beleidsadviseur bij UMCNL werk je drie jaar lang aan thema’s die echt verschil gaan maken voor de gezondheid van morgen. Dit doen de umc’s via onderwijs, onderzoek en zorg. Je leert het speelveld van de umc’s kennen en bouwt ondertussen aan een netwerk dat je hele loopbaan meegaat.

Het programma is opgebouwd uit drie fases:

  • Jaar 1 & 2: je voert drie opdrachten van elk acht maanden uit binnen verschillende teams van UMCNL. Zo leer je de uiteenlopende thema’s kennen waarop de umc’s samenwerken.
  • Jaar 3: je stroomt door als beleidsadviseur in een van de teams en krijgt meer verantwoordelijkheid.
  • Begeleiding & training: gedurende het traineeship word je intensief begeleid door je mentor, opdrachtgevers en leidinggevende. Ook volg je een ontwikkelprogramma met trainingen en intervisie.

Een unieke kans om je in te zetten voor beleid dat bijdraagt aan de gezondheid van morgen en een toekomstbestendig zorgstelsel.

Door mijn traineeship bij UMCNL heb ik in twee jaar tijd uitgebreid kennis kunnen maken met het dynamische Nederlandse zorglandschap, in kunnen zetten op mijn persoonlijke én inhoudelijke ontwikkeling en mogen samenwerken met diverse stakeholders. Dit alles in combinatie met de fijne begeleiding van en samenwerking met de UMCNL-collega’s maakt het werk als trainee beleidsadviseur zeer afwisselend en leerzaam.

Ylana Rijsbergen, voormalig trainee

De opdrachten

Tijdens het traineeship werk je mee aan actuele vraagstukken op het vlak van preventie en zorg, wetenschappelijk onderzoek, opleiden, arbeidszaken, sturing en financiering. Je draait volwaardig mee in de drie teams: Kerntaken, Mens en Organisatie en Strategie & Public Affairs. Zo draag je concreet bij aan beleid dat invloed heeft op patiënten, professionals en de organisatie van zorg in Nederland.

Voorbeelden van opdrachten zijn:

  • Het behartigen van de belangen van de umc’s in landelijke overleggen over thema’s als acute zorg, concentratie en spreiding en regionale samenwerking.
  • Het meeschrijven aan visies over bijvoorbeeld AI-toepassingen in zorg, onderzoek en onderwijs of de flexibele inzet van zorgprofessionals.
  • Projectondersteuning voor de totstandkoming van een advies over de erkenning van (nieuwe) Expertisecentra Zeldzame Aandoeningen.
  • Het meedenken met ambtenaren van de ministeries OCW en EZ over toekomstig beleid op het gebied van onderzoek en innovatie.
  • Het omzetten van cao-afspraken in concrete plannen samen met collega’s uit de umc’s en met vakbonden.
  • Bijdragen aan goede afspraken over gepast gebruik van Dure Geneesmiddelen (om daarmee de druk op zorgkosten te verlichten).
  • Het coördineren van werkgroepen en bijdragen aan de organisatie van werkconferenties en andere events.
  • En als gezamenlijke trainee-opdracht: het organiseren van een inspirerende themasessie.

De ontwikkeling

Tijdens het traineeship leer je razendsnel in de praktijk en door gerichte begeleiding. Je opdrachtgever, vaak een senior-collega uit je team, begeleidt je bij de inhoud van je werk en helpt je groeien in het beleidsvak. Je mentor is er voor persoonlijke begeleiding en reflectie, terwijl je leidinggevende samen met jou het overzicht houdt over je totale ontwikkeling.

Naast leren op de werkvloer volg je twee jaar een uitgebreid ontwikkelprogramma met trainingen gericht op persoonlijke effectiviteit, communicatie en samenwerken. De trainingen zijn altijd praktijkgericht, met ruimte om casussen uit je werk in te brengen. Daarnaast onderzoeken we samen je krachten, valkuilen en drijfveren, zodat je jezelf beter leert kennen. Zo ontwikkel je je tot een beleidsadviseur én professional die weet waar z’n kracht ligt.

Job Gerritsen: “Wat dit traineeship zo bijzonder maakt, is de enorme verscheidenheid aan projecten en samenwerkingen. Je krijgt de kans om in korte tijd het politiek-bestuurlijke landschap van de zorg te leren kennen. Door samen te werken met collega’s binnen UMCNL, uit de umc’s, en andere organisaties ontdek je wat strategisch denken inhoudt en hoe je daar het verschil mee kunt maken.”

Wat dit traineeship zo bijzonder maakt, is de enorme verscheidenheid aan projecten en samenwerkingen. Je krijgt de kans om in korte tijd het politiek-bestuurlijke landschap van de zorg te leren kennen. Door samen te werken met collega’s binnen UMCNL, uit de umc’s, en andere organisaties ontdek je wat strategisch denken inhoudt en hoe je daar het verschil mee kunt maken.

Job Gerritsen, voormalig trainee

Doorgroei

UMCNL is een organisatie met een groot netwerk. Tijdens je traineeship werk je samen met alle zeven umc’s in Nederland, maar ook met andere koepelorganisaties binnen het zorglandschap, ministeries en andere landelijke stakeholders. Zo bouw je in drie jaar tijd een waardevol netwerk op.

Het traineeship is erop gericht dat je daarna doorstroomt binnen dit netwerk, op een plek waar jouw talent en ambitie het best tot z’n recht komen. Samen verkennen we waar jij na drie jaar de meeste impact kunt maken.

Over UMCNL

UMCNL is de brancheorganisatie van de Nederlandse universitair medische centra en ondersteunt de zeven umc’s in het realiseren van hun maatschappelijke opgave. Samen werken de umc’s aan drie ambities: baanbrekende gezondheidszorg, gelijke gezondheidskansen en een toekomstbestendig zorglandschap. Dit doet UMCNL door het aanjagen van gezamenlijke projecten en het behartigen van de belangen van de umc’s. Door de dynamiek binnen zorg, onderzoek en onderwijs is geen dag hetzelfde.

Bij het UMCNL-bureau in Utrecht werken zo’n 50 bevlogen collega’s. De organisatie bestaat uit vijf teams: Mens & Organisatie (M&O), Kerntaken, Strategie & Public Affairs (SPA), Communicatie en Support.

Meer weten over je nieuwe collega’s en het UMCNL-bureau? Ga naar www.umcnl.nl

Wat zoeken wij?

We zoeken drie leergierige starters die impact willen maken in de zorg en zich willen ontwikkelen tot beleidsadviseur. Jij herkent jezelf in het volgende:

  • Je hebt een universitaire master, bijvoorbeeld in Gezondheidszorgmanagement of Bestuurskunde.
  • Je hebt maximaal twee jaar werkervaring.
  • Je bent analytisch en kunt je analyse op een goede manier overbrengen in advies.
  • Je werkt graag samen met verschillende partijen.
  • Je neemt initiatief en denkt in oplossingen.
  • Je weet mensen mee te krijgen op een sensitieve en tactvolle manier.
  • Je bent 36 uur per week beschikbaar.

Bij UMCNL geloven we dat diversiteit en inclusie leiden tot beter beleid en sterkere samenwerking. Iedereen is welkom, ongeacht achtergrond of identiteit. Twijfel je of je aan alle punten voldoet? Solliciteer vooral toch. We kijken graag samen of de rol bij je past.

Wat bieden wij?

  • Je start op 1 februari 2026 met een tijdelijk contract voor de duur van het programma (drie jaar).
  • Een aanstelling voor 36 uur per week.
  • Een startsalaris van €3.430,- bruto per maand. Dit groeit bij goed functioneren elk half jaar, tot een salaris van €4.140,- in het laatste half jaar.
  • Naast het salaris een eindejaarsuitkering van 8,3%
  • Vergoeding van 100% van je OV-reiskosten of km vergoeding.
  • Een aantrekkelijke fietsregeling tot €1500 per 3 jaar.
  • Volledig betaald tweejarig opleidingsprogramma.
  • Mogelijkheid om een dag in de week thuis te werken.

Solliciteren

Ben je enthousiast geworden? Solliciteer direct via Sollicitatieknop op de website van Kyden.

Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met David Oerlemans via 06 26096459 of davidoerlemans@kyden.com. (opent in nieuw tabblad) Zien we een mogelijke match op basis van je cv? Dan hoor je binnen drie dagen of je wordt uitgenodigd voor een eerste online gesprek met Kyden.

De procedure ziet er als volgt uit:

  • Als de gesprekken positief verlopen, ontvang je een aanbod van UMCNL.
  • Een eerste gesprek met Kyden om samen te ontdekken of de rol goed bij je past.
  • Een gamebased assessment om je kwaliteiten en denkstijl beter te leren kennen.
  • Twee gesprekken bij UMCNL op locatie:
    • In het eerste gesprek geef je een korte pitch.
    • In het tweede gesprek bespreek je een thuis voorbereide casus.

Download de vacaturetekst

Medewerkers van UMCNL

Natascha van Amersfoort

Secretaresse directiesecretariaat

Daniëlle van Bentem

Programmamanager

Jeanine Brink

Senior beleidsadviseur patiëntenzorg

Govert Buijs

Senior adviseur public affairs

Noortje Damen

Senior beleidsadviseur arbeidszaken

Bianca Dekker

Secretaresse team kerntaken, onderwijs & onderzoek

Petra Drankier

Senior beleidsadviseur onderwijs & onderzoek

Petra Erne

Senior beleidsadviseur

Gabrielle van Es

Officemanager

Hermien Gaasbeek

Projectleider eBROK

Job Gerritsen

Junior beleidsadviseur

Jelle Goossens

Senior beleidsadviseur digitalisering

Vera Groenenberg

PMO team strategie & public affairs

Hugo van Haastert

Senior strategisch beleidsadviseur

Judith Hellemons

Communicatiemedewerker

Keet van den Heuvel

Beleidsadviseur opleidingen & arbeidsmarkt

Inge van Houdt

Manager Kerntaken

Jadeena Janssen

Beleidsadviseur arbeidszaken

Kim Karsenberg

Senior beleidsadviseur onderwijs & onderzoek

Marjo Knapen

Projectleider leefstijl in de zorg

Marlies Kos

PMO ROBIJN & zeldzame aandoeningen

Liza Kozlowska

Secretaris beoordelingscomité expertisecentra zeldzame aandoeningen (ECZA)

Dirk Kramer

Strategisch adviseur arbeidszaken

Birgit Meulenbroek

Senior beleidsadviseur sturing & financiering

Anouk Middelkamp

Senior communicatieadviseur

Rachel Mijdam

Adviseur Preventie & ECZA

Tamara Moll

Beleidsadviseur datagedreven patiëntenzorg

Geeske Posthouwer

Beleidsadviseur sturing & financiering

Ylana Rijsbergen

Junior beleidsadviseur

Liliane de Ruiter

Senior beleidsadviseur strategie

Rozemarijn Schalkx

Bestuurssecretaris, Leidinggevende Team Support

Karin Schepers

Secretaresse team kerntaken, opleidingen & patiëntenzorg

Melanie Schmidt

Directeur

Andy Schuurmans

Senior beleidsadviseur

Dini Smilde

Senior beleidsadviseur opleidingen

Odile van Stuijvenberg

beleidsadviseur dure geneesmiddelen

Leontien Sturms

Senior beleidsadviseur programmamanager citrien 3.0

Hayat Suleiman

Beleidsadviseur kerntaken

Berry Tijhuis

Programmamanager Toekomstbestendig functiewaarderingssysteem

Heleen Tijink

Senior beleidsadviseur patiëntenzorg

Hanna Toornstra

Manager Mens & Organisatie

Tim Toornvliet

Senior communicatieadviseur

Cliff Urlings

Senior beleidsadviseur arbeidszaken

Jasmijn Verbeek

Senior adviseur public affairs

Annemarieke Verboom

Manager Strategie & Public Affairs

Geert Westerhuis

Senior communicatieadviseur, persvoorlichter

Ria Zondervan

Senior beleidsadviseur patiëntenzorg

Jan Maarten van der Zwan

Senior beleidsadviseur kerntaken