Ga naar de inhoud

Geneeskundig opleidingscontinuüm

Welke keuzes maak je gedurende je opleiding geneeskunde? Welke richting kun je binnen en buiten het ziekenhuis op? Ga je de managementkant op of richting digitalisering of onderwijs? En waarom zou je wel of niet promoveren? Transparantie, aandacht en begeleiding voor studenten, basisartsen en aiossen helpen bij het maken van de juiste keuzes.

Vanwege de psychische druk op jonge artsen, de suboptimale route naar het worden van een geneeskundig specialist en de kritiek die er via rapporten is geuit op het systeem van opleiden is het belangrijk om het geneeskundig opleidingscontinuüm te herstellen.  

Een landelijke werkgroep met studenten, a(n)iossen, PhD-studenten, opleiders en bestuurders deed concrete aanbevelingen om het opleidingstraject van student tot geneeskundig specialist fundamenteel te verbeteren. In het visiedocument en in de handreiking zijn daarom handvatten geformuleerd rond de vier thema’s: 

  1. De begeleiding in de persoonlijke ontwikkeling en carrièrekeuze van studenten. 
  1. De begeleiding in de persoonlijke ontwikkeling en carrièrekeuze van aniossen/basisartsen op de werkvloer. 
  1. Naar een transparant selectieproces voor instroom in de geneeskundige vervolgopleiding. 
  1. Opleiding voor toekomstbestendige geneeskundig specialisten en de relevantie van (opleidings)profielen. 

Het visiedocument en de handreiking gaan over alle opleidingsclusters: sociale geneeskunde, eerste lijn- en ziekenhuisspecialismen. Voor Thema 4 ‘Opleiden voor toekomstbestendige geneeskundig specialist en de relevantie van profielen’ ontwikkelde UMCNL een handreiking om deze vakoverstijgende profielen in de opleiding te waarborgen en de ontwikkeling van talent van aiossen te bevorderen. 

Het College Medische Vervolgopleidingen (CMV) van UMCNL nam het initiatief en stelde het visiedocument en de handreiking samen met de Onderwijscommissie Geneeskunde (OCG) en studentadviseurs van UMCNL, De Jonge Specialist, het Promovendi Netwerk Nederland (PNN) en vertegenwoordiging van Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen (LOVAH), Huisartsopleiding Nederland, Samenwerkende Opleidingen tot specialist Ouderengeneeskunde (SOON), Vereniging voor Artsen in opleiding tot Specialist Ouderengeneeskunde (VASON) en 25 andere partijen.  


Dit artikel delen via:

Bekijk meer artikelen met deze onderwerpen