Toekomstverkenning Onderwijs en Wetenschap 2040
Hoe organiseren we het stelsel van onderwijs en onderzoek in 2040? Met die vraag riep het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in 2022 organisaties op om mee te denken over de toekomst. En dat is hard nodig om in te spelen op de stijgende zorgvraag.
De toegankelijkheid, de kwaliteit en de betaalbaarheid van het Nederlandse zorgstelsel staan onder druk. Bij ongewijzigd beleid is de voorspelling dat in 2040 een op de vier mensen in de zorg moet werken om aan de zorgvraag te voldoen. Innovatie en onderzoek zijn nodig bij het zoeken naar oplossingen hiervoor. Denk aan onderzoek naar het verkleinen van complicaties zodat een patiënt minder zorg nodig heeft of een innovatieve slag op technologie zodat zorgprofessionals efficiënter en effectiever kunnen werken.
Input voor de toekomstverkenning
Om op deze problemen en oplossingen te anticiperen moeten we het onderwijs- en onderzoekstelsel anders organiseren. UMCNL publiceerde de position paper Toekomstverkenning Onderwijs en Wetenschap 2040 naar aanleiding van de oproep van OCW. In deze paper is een denkrichting voor onderwijs en wetenschap in 2040 beschreven vanuit de rol van de umc’s als onderwijs- en kennisinstellingen. De nadruk ligt op studenten en onderwijs, kennisontwikkeling en open science.
Op basis van deze UMCNL-paper en input vanuit andere velden heeft een consortium van onderzoeksbureaus een eindrapport geschreven voor het ministerie van OCW Vandaag is het 2040 – Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap. Dit eindrapport schetst een aantal trends en ontwikkelingen die impact zullen hebben op het vervolgonderwijs en wetenschap, met een aantal keuzerichtingen en de gevolgen van die keuzes.