Ga naar de inhoud

Patiëntervaringsmonitor (PEM)

Hoe ervaren patiënten de ’zorg en behandeling in de umc’s? Dit meten de umc’s met de Patiëntervaringsmonitor (PEM). Door te leren van patiëntervaringen, kunnen ze continu de zorg blijven verbeteren.

Wanneer patiënten een umc bezoeken, wordt hen gevraagd om online een vragenlijst in te vullen. De vragen richten zich op persoonsgerichte zorgverlening en gaan bijvoorbeeld over samen beslissen, het betrekken van naasten bij de behandeling maar ook over wachttijden, de informatie en uitleg die iemand krijgt, en zorg op afstand.

Deze vragenlijst is onderdeel van de PEM, een gevalideerde continumeting, ontwikkeld door de gezamenlijke umc’s. Inmiddels gebruiken ook steeds meer algemene ziekenhuizen de PEM.

Picker Instituut

De monitor bestaat uit relatief korte vragenlijsten, gebaseerd op vragenlijsten van het Engelse Picker Instituut. De umc’s kunnen aanvullende vragen toevoegen aan de PEM, voor hun hele umc of per afdeling.

Patiënten nemen vrijwillig deel aan de PEM en hun antwoorden worden anoniem verwerkt. Samen met expertisecentrum Pharos hebben de umc’s veel tijd gestoken in het zo begrijpelijk mogelijk maken van de vragenlijsten.

Dashboard

De PEM-resultaten zijn voor de umc’s onder meer zichtbaar in een realtime dashboard. Ze kunnen daar overzichtelijk en eenvoudig alle geanonimiseerde uitkomsten terugvinden van het umc als geheel, per specialisme en bijvoorbeeld op afdelingsniveau. Ook zijn de resultaten van de andere umc’s op deze niveaus te zien. Daarnaast kunnen de resultaten door het Picker Instituut in de toekomst internationaal worden vergeleken. Jaarlijks stelt UMCNL een benchmarkrapportage op, waarin opvallende afwijkingen tussen de umc’s worden gepresenteerd.


Dit artikel delen via:

Bekijk meer artikelen met deze onderwerpen